Download het gratis E-book en ontdek snel de 10 Basisstappen van Fotografie.
Gratis fotografie e-bookDirect downloaden

Page content

Spiegelreflexcamera’s

Spiegelreflexcamera

Digitale Spiegelreflexcamera’s (DSLR) zijn evenals analoge spiegelreflexcamera’s veel betere camera’s dan de compactere camera’s. DSLR ’s hebben uitgebreide foto-instelmogelijkheden. Ze worden door professionals en serieuze amateurs gebruikt. Er is een grote keuze aan camera’s, variërend van vele instappers tot professionele varianten.

Spiegelreflexcamera heeft een betere kwaliteit

De sensor is ongeveer 6 keer zo groot als bij een compactcamera. Bij een DSLR kun je de ISO-waarde veel hoger instellen. Dat heeft als voordeel dat er minder ruis in de foto ontstaat als het slecht weer is. Ook  zijn ze veel sneller en kun je dankzij de betere kwaliteit lenzen voor elk situatie betere resultaten halen. Extra opties en bouwkwaliteit (gebruik van duurdere materialen, zoals een magnesium body) maken ook het verschil.

Optische zoeker

Alle DSLR camera’s beschikken over een optische zoeker. Als je in de zoeker van de camera kijkt, zie je precies wat de camera ziet. Je noemt dit soort camera’s spiegelreflex: het beeld dat door het objectief in de camera valt, wordt door middel van een spiegel op de prisma van de zoeker geprojecteerd. Dat beeld zie je ook. Je kijkt dus letterlijk door het objectief, wat je veel meer controle geeft over de foto.

LCD scherm

Je kunt ook kiezen om niet via zoeker, maar via het lcd scherm met de zogenaamde Live View functie te kijken en zo je compositie te bepalen. Als je door de zoeker kijkt, heb je meer grip op de camera, waardoor er minder beweging in het beeld ontstaat. Bij felle zon is het soms onmogelijk om iets te kunnen zien op het lcd scherm. Als je het scherm toch wil gebruiken, kun je overwegen om de camera op een stevig statief te zetten.

Filmen met je spiegelreflexcamera

Tegenwoordig kan je ook met je DSLR filmen (ook in Full HD). In de praktijk vallen de resultaten echter tegen. De body van de DSLR camera is niet gemaakt om video-opnames te maken. Dat maakt het moeilijk om vanuit lastige posities te filmen (een uitklapbare lcd scherm is hier een mooie uitkomst).

Daarnaast vormen de trillingen en bewegingen die tijdens het filmen ontstaan vaak een probleem. Daar bestaan weliswaar handige accessoires voor, maar die zijn naast handig vooral ook heel prijzig. Het scherpstellen is niet continue. Dat maakt het heel lastig om bewegende beelden (zoals kinderen en dieren) scherp te houden.

Met enkele professionele modellen is wel goed te filmen.

 

De grootte van de sensor verschilt per camera:

Sensor spiegelreflexcamera

De grote sensor van de fullframe spiegelreflex zorgt voor hogere kwaliteit foto’s.

    Comment Section

    19 reacties op “Spiegelreflexcamera’s


    Door Roger op 13 mei 2014

    Hey Laura,

    bedankt voor het gratis e-book
    mooi en duidelijk geschreven
    gemakkelijk te lezen
    doe zo voort

    nu volg ik de cursus Photoshop CS6
    in september wil ik de cursus Photoshop lightroom 4.2 volgen

    Roger


    Door Edwin Rosenquist op 15 mei 2014

    Hoi Laura, Nikon is mij merk. Ik wil sparen voor de NIKON D800 Full frame spiegel reflex camera. Om het 2 de hands te kopen. Alvast geen 21 % BTW.

    Kan ik mijn objectieven en flitser SB 800 blijven gebruiken ?
    Ik hoor van je.

    Mvg Edwin Rosenquist


    Door math schepers op 6 november 2014

    Beste Laura, ik gebruik een Sony 200 dslr. Waarom Sony omdat ik minolta lenzen had liggen en die passen en werken op de Sony. Zo spaarde ik ook geld uit bij de aanschaf. Wat de kleuren, instellingen enz aangaat is een Sony zeer goed en gebruiksvriendelijke camera. Een echte betaalbare camera voor de instappen de fotograaf.

    Groeten Math


    Door Franz op 18 juni 2015

    Hallo Laura,

    Dank je wel voor je ebook, het is duidelijk en gemakkelijk te lezen.
    Ik gebruik sinds een jaar een canon D70 met een Tamron 18-270 lens,
    ik ben nog bezig met het uitproberen van alle mogelijkheden.

    hartelijke groet,

    Franz.


    Door Laura op 7 augustus 2015

    Graag gedaan Franz! Heel veel succes met alle fotografie activiteiten!


    Door Paulus Jereskes op 16 juli 2015

    bedankt voor het geweldige Ebook, ik fotografeer met de Canon 5DmarkII en de Canon 1DmarkIV.
    nogmaals bedankt…….dao is altied waal ein gooij raeje om ein sjoon foto te laote make…..groetjes Paulus


    Door Laura op 7 augustus 2015

    Hahaha Paulus, heel graag gedaan! Wat een mooie apparatuur heb je! 🙂


    Door Krijn Breen op 31 oktober 2015

    Dag Laura,,

    ben druk bezig jou mooi en duidelijke geschreven Ebook door te lezen en als een soort handleiding te gebruiken bij mijn nieuwe foto hobby.
    Ben in het bezit van een NikonD50 waar een Nikkor Af 50 1.4 D lens op zit en een nieuwe Nikon D52oo met een Nikkor AF-S DX 18-200 VR lens.
    Experimenteer wat met portret en landschap foto’s. Wil binnenkort nog iets met fotoshop gaan doen, moet nog even zoeken wat goed bij Windows 10 past, want Picasa met schijnt dat niet te lukken is mij verteld.
    Bedankt voor jou mooie en zinvolle Ebook.
    Groet, Krijn


    Door Laura op 3 november 2015

    Heel graag gedaan Krijn en veel succes met al jouw foto activiteiten!


    Door Van de Voorde op 11 december 2015

    Dank u wel Laura, dat we gebruik mogen maken van je E book . Het is heel duidelijk.


    Door Laura op 21 december 2015

    Graag gedaan en veel succes ermee!


    Door corrie mugge op 13 december 2015

    Hoi laura
    Ik heb zelf een nikon spiegel reflex camera nikon D40
    Dus ben i heel blij met u gratis E-book
    Alleen gebruik ik geen photo shop programma
    maar paint shop pro dat i al bijna 16 jaar
    ik heb wel een photoshop 7
    maar ik snap nu wel hoe het gaat dus ga i het wel proberen

    Groeten corrie mugge


    Door Laura op 21 december 2015

    Mooi Corrie, heel veel succes ermee!


    Door Jeffroi op 18 februari 2016

    Hoi Laura.

    Ik heb zelf een canon 1100d met standaard 55-80 mm lens van canon. Ik heb me nog een 75-300mm tamron aangeschaft. En naderhand ook nog een tamron 18-200mm. Het zijn voor mij goede lenzen. Helaas heb ik door mijn werk niet zo heel veel tijd om te fotograferen. Maar als t even lukt, ga ik er wel op uit. Om wat meer met deze techniek bezig te zijn ben ik dan ook blij met jou e-book


    Door Laura op 5 april 2016

    Hi Jeffroi,

    Nou nu is het weer een mooie tijd om er op uit te gaan! Hopelijk heb je daar ook wat meer tijd voor 😉 Fijn dat je blij bent met het e-book!


    Door Hilde op 18 mei 2016

    Hallo Laura,
    Ik gebruik een Nikon D7000 en heb Nikkor lenzen nl. de 24-70 mm en de 70-200 mm.
    Verder gebruik ik Photoshop CS5 voor de foto’s te bewerken.
    Groetjes
    Hilde


    Door Joris op 19 mei 2016

    Hallo Laura,

    ik fotografeer momenteel met een nikon d3200+18-55 mm met evt. close-up filters voor macro-shoots. Daarna leen ik soms de canon eos 650 van men zus om andere instellingen te vergelijken. Ik ben ondertussen ook aan t uitkijken voor een nikon d7200 met bijpassende lens(zen). Zowel zoom, tele als macro. tips altijd welkom


    Door Danny Reyskens op 21 mei 2016

    hoi, Laura
    ik gebruik de canon 7D mark 2 met de canon 24-105 lens en de sigma 50-500 telelens
    ik ben blij met jou e-book laura
    groetjes Danny


    Door Nauts A. op 7 juli 2017

    Hallo Laura,
    ik ben een beginneling er zet mijn eerste stapjes in de fotografie.
    Ik ben in het bezit gekomen van een Nikon D3300 met een objectief AF-S 18-105.
    Ook van harte dank voor je mooie E-book ik zal er heel veel uit kunnen leren en gebruiken.
    Mvg,
    Alfons.

    Plaats een reactie


    *