Download het gratis E-book en ontdek snel de 10 Basisstappen van Fotografie.
Gratis fotografie e-bookDirect downloaden

Page content

Flitsers

Ingebouwde flitser

ingebouwde of pop up flitser

Bijna alle camera’s hebben een ingebouwde flitser (ook wel pop-up flitser genoemd). Nadeel is dat de foto’s vaak rode ogen laten zien en dat het flitslicht de foto meestal meer kwaad doet dan goed.

Je kunt de ingebouwde flitser eigenlijk beter alleen gebruiken als het echt niet anders kan.

De externe flitser

Externe flitser Nikon

De externe flitser is een onmisbare accessoire als je professioneler wil flitsen. De flitser heeft een veel groter flitsbereik dan de ingebouwde flitser. Omdat deze veel hoger op de camera staat, verkleint hij de kans op rode ogen. Hij gebruikt geen stroom van de camera, waardoor de batterijduur van de camera niet wordt aangetast.

Veel flitsers kunnen worden gekanteld, zodat je ook kunt flitsen via het plafond of een muur. Je krijgt daardoor een veel mooiere belichting. Via een indirecte flits wordt het onderwerp veel natuurlijker belicht dan via een rechtstreekse flits. Je kunt de flits ook overdag als invulflits gebruiken (bijvoorbeeld om de schaduw van de zon in het gezicht te verminderen).

Het is raadzaam om een flitser te kopen van hetzelfde merk als je camera. Dit om compatibiliteit te garanderen.

Bij Nikon – en tegenwoordig ook bij sommige modellen van Canon – kun je de externe flitser (of flitsers) draadloos op afstand besturen. Dat helpt je om nog meer kwaliteit in je foto’s te leggen.

Flitsers zijn in verschillende prijsklassen te verkrijgen en variëren in sterkte (bereik) en instelmogelijkheden.

Comment Section

0 reacties op “Flitsers

Plaats een reactie


*