Als zelfstandig ondernemer wil je natuurlijk het beste uit je bedrijf en je expertise halen. Je wilt zo veel mogelijk ervaring op doen, van alles een beetje wat weten en de beste mensen leren kennen. Maar als je niet uitkijkt zit je agenda binnen de kortste keren bomvol en je hoofd vol met stress. Want wist je dat hard werken niet hetzelfde is als slim werken? Sterker nog: Het is zelfs slimmer om slim te werken. Hier vind je 10 slimme tips om slimmer te kunnen werken als fotograaf!
1. Maak een overzicht
Leg een kladblok op je bureau en schrijf daarop alles op waarop je wacht. Bestellingen, antwoorden op je ene mailtje, factuurtjes. Als je dat allemaal probeert bij te houden, ben je het al gauw het overzicht kwijt en bovendien leidt het ontzettend af van de taken die je eigenlijk wilt doen.
2. Houd één takenlijst bij
We hebben het allemaal wel eens. Een takenlijst voor dit, een takenlijst voor dat, zus en zo. De één staat op papier, de ander vind je digitaal en zo nu en dan mail je ook nog even iets naar jezelf. Kortom: Je bent de hele dag aan het zoeken naar wat je nu eigenlijk aan het doen was. Wees wat aardiger voor jezelf en houd het maar lekker bij één lijst. Dat werkt veel fijner!
Er zijn veel slimme tools op internet te vinden waarin je jouw projecten en taken kunt bijhouden. Ikzelf werk bijvoorbeeld met Workflowy, een zeer simpel maar handige online tool. Een andere handige, wat uitgebreidere tool is Evernote.
3. Zet alleen de belangrijkste dingen in je agenda
Dit omdat je dan met één blik in je agenda weet waar je aan toe bent. Dus geen dingen die je moet doen of vage afspraken. Gewoon lekker concreet met datum en tijd.
4. Vind je goed-genoeg-spot
Vooral zelfstandig ondernemers hebben er een handje van om nogal perfectionistisch te zijn en tot het naadje te willen werken totdat zij vinden dat iets af is. Een eigenschap met een mooie intentie maar niet altijd even handig wanneer je slim wilt werken. Spreek met jezelf een tijd af waarop je klaar bent met een bepaalde taak.
5. Leer jezelf een routine aan
Hoe vaak denk jij nog na over fietsen? Niet echt hè? Door te zorgen voor een bepaalde routine, houd je energie over voor de wat zwaardere taken. Om maar even een voorbeeld te noemen: Elke dag afsluiten door even je bureau op te ruimen, zodat je de volgende dag fris kunt beginnen. Leg je spullen op een vaste plek zodat je niet altijd op zoek bent.
6. Zorg dat je niet overal meteen op moet reageren
Natuurlijk moet je uiteindelijk wel reageren op je mailtjes of bepaalde facturen, maar leer jezelf aan dat je dit niet meteen hoeft te doen op het moment dat ze binnen komen. Spreek een vaste tijd met jezelf af om te reageren op binnenkomende zaken. Dan ben je tenminste niet de hele dag bezig met mailtjes beantwoorden.
7. Besteed dingen uit
Stel je bent een hele goede fotograaf maar je bent gewoon niet zo’n ster in boekhouden. Dan kun je één dag van de week mopperend zelf in de papieren zitten. Of je kunt op zoek naar een boekhouder voor een schappelijk tarief zodat jij je kunt focussen op waar je echt goed in bent. Of werk je vanuit huis maar merk je dat je steeds afgeleid raakt door de rommel? Huur een schoonmaakster in. Als jij daardoor meer tijd kunt besteden aan jouw werk en daar energie van krijgt, is de prijs nooit te hoog.
Ik ken ook heel veel ondernemers die alles zelf willen doen. Ze zijn designer, administratief medewerker, marketeer, etc. etc. Dat is deels prima, zolang je dit leuk vindt en er ook goed in bent. Ik doe bijvoorbeeld mijn eigen marketing, omdat ik dit erg leuk vindt en ook weet wat ik doe, omdat ik er veel over geleerd hebt en aan de resultaten merk dat het effect heeft. Maar als je iets niet leuk vindt of er gewoon echt niet goed in bent kun je dit veel beter aan anderen uitbesteden. Geen geld is geen excuus, want je kunt denken aan ruildiensten. Zo heb ik al heel veel voor elkaar gekregen en ook veel opleidingen en cursussen gevolgd waar ik anders geen budget voor zou hebben gehad.
8. Creëer eerstvolgende taken
Het maken van hele lange takenlijsten is heel aantrekkelijk. Maar probeer eens alleen de eerstvolgende taak op te schrijven en die steeds te voltooien. En maak het lekker kinderachtig eenvoudig voor jezelf. Als je eerst Pietje moet bellen om verder te kunnen met een bepaald project, zorg dan dat je van Pietje bellen je taak maakt in plaats van dat hele grote project.
9. Maak duidelijke afspraken over je e-mail
Zoals al eerder gezegd: spreek met jezelf af wanneer je je e-mail beantwoordt. Maar wees ook duidelijk naar klanten en partners toe. Ben je liever voor dringende zaken bereikbaar per e-mail of heb je graag dat mensen je bellen in geval van nood. Ik ben persoonlijk een voorstander van e-mail, omdat je niet altijd telefonisch dingen direct kunt oplossen en het je stoort in waar je mee bezig was. Maar iedereen heeft een eigen voorkeur. Het voordeel van telefonisch bereikbaar zijn is dat het fijn voor klanten is om jou op verschillende manieren te kunnen bereiken en jou direct te kunnen spreken wanneer dit nodig is.
10. Houd rekening met extra werk
Als je voor jezelf de afspraak hebt gemaakt dat je 40 uur per week werkt, plan dan die 40 uur niet helemaal vol. Zelfstandig ondernemers weten als geen ander dat er altijd iets tussen kan komen of dat je een paar keer per week bezig bent met ‘brandjes blussen’. Creëer de ruimte voor jezelf om dat op te pakken in plaats van elke week over te werken. En reserveer per klus ongeveer 50% van de tijd voor het uitzoeken en bewerken van je foto’s. Zoveel tijd kost het nou eenmaal gemiddeld.
Zelfstandig ondernemen is natuurlijk hard werken, maar met deze slimme tips hopen we je het een stuk gemakkelijker en vooral leuker te maken!
Welke tip kun jij hier nog aan toevoegen? Laat hieronder je reactie achter.
Sonja Goed
op 10 Mar 2015Laura
op 15 Mar 2015Theo Hamoen
op 07 Jan 2016Laura
op 07 Jan 2016