Foto's zijn onmisbaar geworden in onze samenleving en vrijwel iedereen maakt foto's. Maar wat is nou belangrijk bij het gebruik van een foto voor je website of in andere marketing uitingen?
Verschillende doelen
Wil je met een afbeelding een bepaalde sfeer neerzetten? Of is de foto ondersteunend aan de tekst? Dat zijn al twee doeleinden die elk hun eigen eisen stellen aan de foto. De sfeerfoto mag wellicht heel kleurrijk zijn; misschien zelfs wel een tikkeltje artistiek. Terwijl de productfoto voor een webshop meestal juist steriel moet zijn; heel herkenbaar.
Kortom: wat wil je communiceren? Wat wil je uitstralen? Zodra je dat weet, weet je ook aan welke eisen jouw foto moet voldoen.
Professionele reclamebureaus kiezen hun foto’s heel zorgvuldig. Bezoek eens een aantal websites of bekijk eens een aantal advertenties waarbij foto’s van mensen zijn gebruikt. Soms kijken ze je aan, om daarmee je aandacht te trekken. Vaak ook kijken ze een bepaalde richting in, wat soms wordt versterkt door een wijsvinger die dezelfde kant opwijst. Ongemerkt gaat jouw aandacht uit naar datgene waar zij naar kijken of naar wijzen. Een aloude marketingtruc, die nog steeds heel veel wordt toegepast. Met succes.
>> Tip Het kiezen van de goede foto, is vaak een gevoelskwestie. Probeer vooral te denken vanuit de doelgroep en zo min mogelijk vanuit eigen interesses. Vraag eventueel wat anderen van het beeldmateriaal vinden.