Waarom een portretfoto?

Je hebt een bedrijf. Een eenmanszaak, een kleine of grote onderneming.  Maakt in dit geval even niet uit. Je hebt ambities. Hebt om die te realiseren destijds goed nagedacht over een naam van je bedrijf en hoe je je bedrijf in de markt wilt presenteren. Je hebt een business plan opgesteld. Een communicatieplan misschien ook wel. Alles ligt vast. De doelen zijn gesteld. Tijd om die te gaan waarmaken. Welnu, foto’s helpen je daar bij. Of liever gezegd: goede foto’s helpen je daar bij.

Goede foto's zijn steeds belangrijker

Goede foto’s worden zelfs steeds belangrijker in de ‘digital age’ waarin veel mensen zich al met speels gemak begeven; en waarin heel veel mensen hun plekje aan het vinden zijn. Een wereld waarin de individualisering heeft toegeslagen. Het gaat niet altijd meer om het praatje, dat sowieso al veel korter is geworden dan vroeger. Het gaat eerder om het plaatje.

Wie ben jij? Dat willen we weten. Niet alleen wie ben jij als bedrijf, maar steeds meer ook: wie ben jij als ondernemer? Met de opkomst van sociale media, raken mensen er aan gewend dat een bedrijf een gezicht heeft. En dat gezicht moet vooral jouw gezicht zijn. Puur. Oprecht. Geen geïdealiseerd plaatje. Wel een goed plaatje.

Portretfotografie


Een foto maakt je echt en legt de basis voor een vertrouwensrelatie.



Waarom een portretfoto?

Steeds meer websites, ook van middelgrote bedrijven zelfs, stellen hun medewerkers op de website voor. Met name de dienstverleners doen dat. Dat doen ze niet voor niets. Ze willen uit de anonimiteit treden. Uitstralen dat er mensen schuilgaan achter dat bedrijf dat wordt bezocht. Het bedrijf feitelijk een persoonlijke touch geven.

Voor zelfstandigen, eenmanszaken en freelancers is dat belang nog groter. Als bezoeker weet ik dat ik met een klein bedrijf te maken heb, dan wil ik ook weten wie die persoon is die dat bedrijf draagt. Want eigenlijk kies ik niet voor dat bedrijf, maar kies ik voor die persoon; voor wat hij of zij voor mij kan betekenen. Maar dan wil ik hem of haar wel leren kennen. En hoe kun je dat beter … inderdaad, met een foto.

De tijd dat je jezelf als kleine zelfstandige anoniem profileert of verstopt achter een bedrijfsnaam, is voorbij.

Kortom: maak jezelf zichtbaar. Niet dominant. Niet overtrokken. Maar gewoon zoals je bent. Want dat is hoe potentiële klanten je willen zien.

 De échte mens achter de dienstverlening is één van de belangrijkste aspecten op basis waarvan potentiële klanten besluiten daadwerkelijk klant te worden.
erik dukker
Door

erik dukker

op 27 Nov 2019

Mooi en raak geformuleerd!

Reactie plaatsen