Kwaliteit is heel divers. Voorop staat dat een professionele foto een foto is die communiceert wat jij wilt communiceren. Of nog commerciëler ingezet: een professionele foto is een foto waarvan de klant begrijpt wat jij ermee wil uitstralen of wat je de klant ermee wil zeggen.
Dat is redelijk algemeen. Toch kunnen we wel een aantal criteria geven waaraan een professionele foto aan moet voldoen:
1. Zorg voor een professionele uitstraling
Een professionele foto geeft een professionele indruk. Simpeler dan dat kunnen we het niet maken. Voor een website weten we dat vaak wel, maar voor onze sociale media willen we dat nog wel eens vergeten. En geloof ons: wat voor je website geldt, geldt ook voor je sociale media: een vakantiekiekje in je LinkedIn profiel maakt geen serieuze indruk. Of staat die foto die je laatste met je webcam hebt gemaakt ook op je website?
2. Goede scherptediepte
Door diepte aan te brengen in de foto en dat wat belangrijk is scherp in beeld te brengen, leg je accenten. Daarmee maak je je bezoekers onbewust attent op wat jij belangrijk vindt: alle storende elementen rondom het voorwerp zijn onscherp; dus alle aandacht gaat uit naar het voorwerp dat wel scherp wordt weergegeven.
3. Goede belichting
Belichting doet hetzelfde als scherptediepte: het legt accenten. Het toont de bezoeker het focuspunt.
4. Zorg voor duidelijke foto’s op je webshop
Je webshop heeft één doel: verkopen. Je foto’s dragen daar aan bij. Laat het product in zijn volle glorie zien. Belicht het van alle kanten. Straal kracht, overtuiging en klasse uit. En zorg dat mensen in kunnen zoomen. Je zult zien: dat werpt zijn vruchten af.
5. Zorg voor stralende foto's
Iemand die je toelacht maakt een positievere indruk dan iemand die je sikkeneurig aankijkt. Zorg dat als de personen die op de foto zet een vriendelijk uitstraling hebben. Een glimlach doet wonderen.
[caption id="attachment_1400" align="aligncenter" width="632"] Sjeng Lenssen van mialoko.nl[/caption]
Kies een foto die past bij de stijl van de website Is de website licht en fris, bijvoorbeeld met blauwe of groene kleuren, kies dan ook voor een foto met frisse kleuren. Een donkere foto contrasteert in dit geval met het ontwerp en zal afbreuk doen aan de overredingskracht van de website. Daarnaast geldt sowieso dat frisse kleuren en warme kleuren een positievere indruk maken dan koude en grauwe kleuren.
6. Zorg voor eenheid
Je website is ontworpen in een uniforme uitstraling. Zorg dat ook je foto’s die uniforme uitstraling hebben, zodat ze de vormgeving en dus het bedrijf rustiger en sterker maken.
>> Tip Kies de beste foto of een klein aantal foto’s met dezelfde uitstraling en gebruik die consequent in al je marketinguitingen. Zet de foto op je website, in je eZine of nieuwsbrief en voeg hem toe aan alles waar om je foto wordt gevraagd: je profiel op LinkedIn, Twitter, Hyves, Facebook en andere social media, artikelen in tijdschriften, aankondigingen van presentaties tijdens evenementen en brochures. Daarmee zorg je voor herkenbaarheid. Wissel ook om de zoveel tijd van foto ('s), zodat je foto's up to date blijven.
Door
Heleen van Luijn
op
04 Apr 2012
Hallo Laura,
Het nieuwe instituut voor promotiebegeleiding verdient een nieuwe foto op www.promotiebegeleiding.nl. Je hoort van me.
Heleen van Luijn
op 04 Apr 2012Laura
op 06 Apr 2012