Download het gratis E-book en ontdek snel de 10 Basisstappen van Fotografie.
Gratis fotografie e-bookDirect downloaden

Page content

Must have fotografie boeken

Dit zijn mijn favoriete fotografieboeken en stuk voor stuk absolute aanraders!

Ik houd erg van fotografieboeken. Ze zijn niet alleen mooi om te bekijken, je kunt er ook veel van leren. Het kan heel inspirerend zijn om een fotoboek open te slaan en te bekijken hoe andere fotografen omgaan met compositie, licht en kleurgebruik. Hoe kies je een onderwerp, en hoe breng je die in beeld om een persoonlijk verhaal te vertellen? Daarnaast is het ook gewoon heerlijk om jezelf te verliezen in een fotoboek met boeiende foto’s, die je meenemen op een ware ontdekkingsreis. Op deze pagina geef ik je tien persoonlijke tips voor boeken over fotografie, die stuk voor stuk perfect zijn op jouw koffietafel. Misschien moet ik er ook een link naar een grotere en sterkere koffietafel bijzetten!

1. SUMO

Nee, dit is geen fotografieboek over dikke worstelaars uit Japan, het is wel letterlijk een zwaargewicht met ruim 35 kilo! Dit boek is groot, zwaar en overweldigend. Fotograaf Helmut Newton laat graag naakte vrouwenlichamen zien in al hun voortreffelijke glorie. Vaak in zwart-wit, en soms ook in prachtige kleuren. De laatste druk is gelukkig niet zo zwaar, en ook niet zo duur als de eerste editie. Het boek wordt geleverd met een standaard zodat je het een prominente plek in de huiskamer kunt geven. Voor liefhebbers van fotografie en zeer vrouwelijke modellen mag dit werk van Newton niet ontbreken in jouw collectie.

2. Het beste van Scott Kelby over digitale fotografie

Niet iedereen is even gelukkig met de overstap naar digitaal, maar wanneer je dit fotografieboek van Scott Kelby leest zul je ontdekken dat je met digitale pixels enorm veel mogelijkheden hebt. Dit is een introductie in de wereld van digitale fotografie die geschikt is voor zowel smartphone fotografen die klaar zijn voor de volgende stap, als voor de traditionele fotograaf die de overstap naar digitaal niet durft te maken. Het grootste voordeel van dit boek is de enorm pragmatische aanpak van Kelby, hij weet techniek direct in verband te brengen met creatief gebruik. Deze informatie is echt bedoeld als introductie in alle facetten van digitale fotografie, vanuit deze basis kun je verdieping zoeken in het soort fotografie dat jou het meeste ligt.

3. Praktijkboeken natuurfotografie 2 – Praktijkboek landschapsfotografie

Dit is een fotografieboek dat je niet thuis op de bank moet lezen, want je wilt de informatie uit dit boek direct in praktijk brengen! Stop dit boek in jouw cameratas, zoek een inspirerende plek op en kijk hoever je komt voordat je weer die camera oppakt. Omdat er zes auteurs aan dit boek hebben gewerkt krijg je een heel diverse blik op natuurfotografie. Je zult een aantal slimme trucjes leren om onder alle omstandigheden de natuur om je heen in beeld te brengen. Van HDR fotografie naar zwart-wit fotografie en informatie over de landschappen om je heen. Deze opvolger van het eerste deel uit 2012 is wederom een schot in de roos!

4. Humans of New York: Stories

Van blog naar boek, dat is in het kort het verhaal achter dit persoonlijke werk van Brandon Stanton. Hij begon in 2010 de vele markante inwoners van New York te fotograferen, en interviews met ze af te leggen. Hij publiceerde deze foto’s en verhalen online waarmee hij snel een grote schare volgers aan zich wist te binden. Na zijn fotografieboek “Humans of New York” liep de teller op naar maar liefst 12 miljoen volgers… Een vervolg kon niet uitblijven en dat werd dit fotografieboek met niet alleen prachtige foto’s van wonderbaarlijke mensen, maar ook het verhaal achter de inwoners van New York. Na het lezen en bekijken van dit fotoboek begrijp je waarom The Big Apple zo’n indruk achterlaat op iedereen die deze stad ooit heeft bezocht, of er heeft gewoond.

5. Door de lens van professionele fotografen

Schrik niet; dit fotografieboek heeft meer woorden dan foto’s. Vijftien persfotografen uit Nederland en België vertellen waarom ze dit vak hebben gekozen, of beter gezegd, waarom het vak HEN heeft gekozen. Naast persoonlijke verhalen krijgen we ook een aantal foto’s van deze professionals te zien. Het is overigens geen koffietafel boek vol glossy foto’s, hier dient het beeldmateriaal puur ter ondersteuning op de teksten. Het is overigens interessant om te zien dat de verschillende fotografen soms met tegenstrijdige adviezen op de proppen komen. Deze veelzijdigheid maakt dit boek niet alleen bijzonder, maar ook zeer leerzaam voor (amateur) fotografen.

6. Concept en visie in de fotografie

Hoe kijk jij naar foto’s? Net als met alle kunstvormen kun je leren om het meer te waarderen. Dat is het uitgangspunt van Michael Freeman, auteur van dit fotografieboek. Hij neemt foto’s van de beste fotografen van de wereld onder de loep en analyseert elke foto tot in het kleinste detail. Hierbij staat de vraag “waarom” voorop, wat zijn de beweegredenen om een foto te maken, en juist op die manier. Als je foto’s alleen op gevoel wilt beoordelen is dit niet de beste keuze voor jou, wanneer je graag de nuances van fotografie beter wilt doorzien kun je hiermee enorme stappen maken in de analyse van meesterlijke fotografie. Naast losse foto’s wordt er ook uitleg gegeven over genres als landschaps- en portretfotografie.

7. Lees dit – Lees dit als je topfoto’s wilt maken

Wie deze titel heeft bedacht is in ieder geval erg duidelijk, overigens geldt dat niet altijd voor de inhoud van dit fotografieboek. Auteur Henry Carroll leert je geavanceerde fotografie technieken aan de hand van bestaande foto’s. Dit boek is niet voor de absolute beginner, omdat er vanuit wordt gegaan dat je al bekend bent met de basistechnieken van fotografie. Daarnaast lijken sommige adviezen elkaar soms tegen te spreken. Dat is overigens geen gebrek van dit boek, het laat juist zien dat je met dezelfde methode soms compleet andere resultaten kunt bereiken. En dat maakt het verschil tussen een goede foto maken, en een topfoto maken. Daarmee is dit ook een top fotografieboek!

8. De digitale fotografiebijbel

Het risico met een fotografieboek over digitale fotografie technieken is het verouderen van de informatie. Dat zal met dit boek van auteur Michael Freeman ook deels gebeuren, toch staan er meer dan voldoende onderwerpen in die nagenoeg tijdloos zijn. Dit is echt een enorm compleet boek dat met name voor startende maar serieuze foto hobbyisten onmisbaar zal blijken. Het wordt een Bijbel genoemd, het is eigenlijk meer een digitale fotografie encyclopedie waar vrijwel alle fotografie technieken aan bod komen in woord en beeld. Sommige passages over software en bewerking zullen na verloop van tijd wat verouderd raken, maar de basisinformatie blijft gelukkig van toepassing. Als je echt het naadje van de kous wilt weten over digitale fotografie is dit het fotoboek voor jou.

9. Portretfotografie II met flitslicht

Het vorige boek wil je alles leren, dit boek van Mich Buschman zet één specifiek onderwerp in de schijnwerpers; flitslicht. Een onmisbaar instrument in portretfotografie, en tegelijkertijd ook een haast ontembaar beest om onder controle te krijgen. De meeste foto’s met flits zien er onnatuurlijk uit, het is niet eenvoudig om met een flitser precies de juiste snaar te raken. Met dit fotografieboek zullen jouw portretfoto’s veel beter worden, variërend van “platte” foto’s die egaal belicht moeten zijn, tot aan zeer dramatische foto’s waarbij de flits zelf een hoofdrol vertolkt. Fotografie is het vastleggen van licht en het ontbreken daarvan, om de contouren van een gezicht op de juiste wijze te fotograferen vereist techniek en kennis. Met dit boek zul je voortaan prachtige portretfoto’s schieten met volledige controle over de flitser.

10. Portretfotografie I bij bestaand licht

Buschman is van alle markten thuis, in dit fotografieboek legt hij uit hoe je zonder flits de beste portretfoto’s maakt. Hij belicht (of juist niet) hierbij zowel binnen- als buiten fotografie, en legt stap voor stap uit hoe je tot de perfecte foto zult komen. Bij bestaand licht is perfecte controle over de handmatige instellingen van jouw camera van groot belang, er wordt in dit boek uitgebreid ingegaan op de ISO waarden, RAW fotografie en de witbalans. Het gebruik van een reflectiescherm wordt ook behandeld, het geheime wapen van elke fotograaf die portretten zonder flitser wil maken. Dit boek en het vervolg vormen samen de ideale basis voor complete portretfotografie.

Dit zijn mijn favoriete fotografieboeken, omdat ze me inspireren als fotograaf, en ieder boek geeft me weer andere inzichten. Hoe kijk jij naar fotografie, wat zijn jouw favoriete fotografie boeken en welke middelen pas je toe om jouw foto’s beter en persoonlijker te maken? Laat het me weten, en laat het me vooral ook zien!

Comment Section

31 reacties op “Must have fotografie boeken


Door Gideon op 22 mei 2014

Sfeerboeken van David Hamilton.


Door Laura op 1 juni 2014

Dank voor je reactie Gideon! Dat is inderdaad een geweldige fotograaf/regisseur!


Door Gerrit Janssens op 13 juni 2014

Pure Frank De Mulder, XXL Marc Lagrange, 40 Years Photography Jean Loup Sieff, World without men Helmut Newton, The Fragile Touch Pascal Baetens



Door Tombas op 22 september 2014

Ik heb de boeken van Scott Kelby: digitaal fotograferen en werken met lightroom 5


Door Wilbert Gielis op 27 september 2014

Digitale Onderwaterfotografie van Ron Offermans


Door Alex op 30 november 2014

Omdat licht toch zooooo belangrijk is voor ons:
– Speedliter’s Handbook – Syl Arena
– Shooting in sh*tty light – Lindsay Adler.
Verder de
– praktijkboeken van uitgeverij Birdpix/Nederpix
– Advanced compositing in Photoshop – Bret Malley
en voor de Lightroomers onder ons
– Adobe Photoshop Lightroom Book – Martin Evening
– The Missing FAQ – Victoria Bampton
en tot slot (oef) de meesterwerken van Ansel Adams!
Ideetjes genoeg voor de komende feestdagen zou ik zo zeggen! Veel leesgenot!


Door Laura op 20 december 2014

Dank voor je uitgebreide bijdrage Alex! 🙂


Door remko op 21 juli 2015

nog nooit een boek geraadpleegd. Alleen een cursus gevolgd en daarna zelf aan de slag gegaan.


Door Laura op 7 augustus 2015

Ja doen is zeker de beste manier! Maar boeken kunnen ook gewoon leuk zijn om te lezen/bekijken 😉


Door Richard op 7 augustus 2015

Ik heb hier een aantal fotografieboeken van Scott Kelby, één van John Freeman en Handboek digitale zwart wit fotografie van Frans Barten.
Een boek over Lightroom 5 van Pieter Dhaeze & Hans Frederiks.
En een aantal boeken over Photoshop o.a. van Scott Kelby, Deke McClelland, Al Ward, Matt Kloskowski, Joke Beers-Blom en van Adobe zelf.
Veel Photoshop boeken, staan veel foto’s in ter inspiratie!


Door Laura op 4 september 2015

Dank voor je bijdrage Richard!


Door Robert op 1 september 2015

Vind het werk van Anton Corbijn prachtig. Veel zwart-wit, grove korrel, erg mooi.
De U2- cd booklet van All that you can leave behind is hier een mooi voorbeeld van.
Gr. Robert



Door Koos den Haan op 3 september 2015

Op dit moment ben ik fotograferen met een Canon 60D & 70D aan het doorwerken.



Door walter leusink op 6 november 2015

In mijn boekenkast ligt het boek van Scott Kelby Lightroom CC boek voor digitale fotograven en het Digitale fotografie boek ook van Scott Kelby.


Door Laura op 7 november 2015

Scott Kelby is absoluut een goede leermeester!


Door Thierry op 17 juni 2016

Handboek digitale onderwaterfotografie van Ron Offermans


Door Jan Roelof Koops op 23 juni 2016

Handboek Zwart-Wit van Larry Bartlett’s & Jon Tarrant. Nog gebruikt in het analoge tijdperk. Ik heb vele jaren in mijn doka door gebracht. En: fotograferen met een professionele NIKON, van Dre de Man.



Door Marc op 14 juli 2016

Scott kelby
Digitale fotografie


Door Jan Meijer op 7 januari 2017

Van de schrijver Michael Freemen:

Licht in de digitale fotografie,
Diditale Fotografie en beeldbewerking,
Mini Handboek Digitale fotografie,

Schrijver Michael Frye:
Digitale Landschap Fotografie

Schrijver John Freeman,
Fotografie.



Door Gerard op 29 maart 2017

Echt favoriete boeken heb ik niet. Als ik over een onderwerp iets weten wil ga ik naar de Bibliotheek om een boek te lenen. Maak aantekeningen in mijn fotoboekje dat standaard altijd in mijn fototas zit en heb zo het voornaamste altijd bij de hand.


Door Janny Meerstadt op 18 mei 2017

Ansel Adams en Nico Jesse…..verder vergeet ik titels snel dus zou ik even moeten duiken in mn boekenkast…


Door K.Modderman op 4 september 2017

Lightroom 6 Ontmaskerd van Piet van den Ende, Praktijkboek wildlife fotografie en Praktijkboek vogel fotografie van Birdpix, Reisfotografie van Laura Vink (aanrader) en heb van vroeger nog twee boeken van Martin Kers.


Door Hermans Nicole op 28 oktober 2017

heb boeken van scott kelby digitale fotografie en pascale vyncke digitale fotografie na 50 en cursus van Laura Vink


Door Laura op 30 oktober 2017

Hi Nicole,
Dank voor je boeken en cursus tips! Daar zullen anderen ook vast wat aan hebben. Heb je er zelf veel aan gehad? 🙂
Groet,
Pay (Fotografie Uitdaging)


Door Geert J op 16 november 2017

Wat ik ook download zijn de Amerikaanse E-Books van b.v. Kent Dufault, David Duchemin, RIchard Schneider, Scott Bourne, Jason D. LIttlem Andrew S, Gibson en onze Nerderlander ook in het buitenland Piet van den Eynde. Buiten dat hebben de Amerikanen goede boeken en niet duur, maarja wel Engels natuurlijk, maar de kwaliteit is top.


Door Vermeiren Ronny op 29 maart 2018

Digitale fotografie zwart wit. Elja Trum

Plaats een reactie


*