Marketing voor fotografen: 5 dingen die je kunt leren van deze taxichauffeur
Dus je maakt mooie foto’s en het is je passie. Met jou velen! Dat kan natuurlijk ontzettend handig zijn omdat je samen met elkaar goede tips en tricks kunt uitwisselen. Maar het kan natuurlijk ook aanvoelen als concurrentie. Naast netwerken is het gebruiken van je marketing een ontzettend fijne manier om als fotograaf in the picture te komen.
Marketing kun je omschrijven als de stappen die jij neemt om het verkopen van je producten te bevorderen. Maar laten we eerst beginnen met een kleine leuke anektdote van een taxichauffeur die verder keek dan zijn klanten van A naar B te vervoeren. Marketinggoeroe Tom Peters pakte een taxi richting het vliegveld en werd tijdens zijn rit ontzettend verrast.
“Eerst overhandigde de chauffeur me een visitekaartje en zegt ‘Goedendag, mijn naam is Walter. Ik ben uw chauffeur. Ik breng u veilig, tijdig en op een prettige manier naar uw bestemming.’ Een taxichauffeur die zijn eigen opdracht formuleert. Dat maak je bijna nooit mee, dacht ik bij mezelf. Dan houdt hij een New York Times en een USA Today omhoog en vraagt: ‘Wilt u ze lezen?’ Dus ik neem ze van hem aan. We zijn nog niet eens vertrokken of hij biedt een fruitmandje aan met hapjes aan. En dan vraagt hij: ‘Wat heeft u liever? Hardrock of klassiek?’. Hij beschikt over 40 kanalen. Het gerucht wil dat deze chauffeur gemiddeld 22.000 dollar per jaar verdient aan fooien.”
Marketing voor fotografen is hetzelfde: doe meer dan van je wordt verwacht
Een topverhaal natuurlijk. Maar wat heeft dit met marketing en fotografie te maken? Het gaat erom dat deze man niet alleen verkoopt wat hij te bieden heeft, in dit geval zijn taxirit, maar nog verder denkt en de klant echt op z’n gemak stelt en meedenkt. En daarnaast krijgt de klant ook het gevoel dat hij veel inbreng heeft. Het zou daarom niet heel onwaarschijnlijk zijn dat de chauffeur absurd hoge fooien ontvangt, omdat de klanten niet alleen betalen voor zijn oorspronkelijke dienst maar voor de sfeer die hij meegeeft.
Het verhaal van de taxichauffeur is bijna vergelijkbaar met die van de uit Enschede afkomstige buschauffeur Shandrick die eerder deze maand veel in de media verscheen. Shandrick wist al ruim vijf jaar zijn passagiers op te vrolijken door middel van leuke muziekjes, grappige teksten door de intercom en een grote brede glimlach. Bekijk hier het leuke interview met Shandrick.
Moraal van het verhaal:
1. Kijk niet alleen naar wat je verkoopt. Laat zien dat je nog meer te bieden hebt.
2. Zoek jouw ‘unique selling point’. Iedereen heeft een bepaalde eigenschap die bij hem of haar past dat net even het verschil kan maken. Ga op zoek naar het jouwe.
3. Zorg voor een verzorgde website. Zie je website als een middel om een geweldige eerste of tweede indruk te maken en om interactie met je (potentiële) klanten te hebben en zorg er dan ook voor dat deze overzichtelijk is zodat je klanten zich als het ware thuis kunnen voelen en je benaderbaar voor ze bent.
4. Marketing voor fotografen lijkt misschien eenrichtingsverkeer maar is het absoluut niet. Laat je klanten meedenken. Stel ze vragen op Twitter of Facebook. Geef ze extra informatie middels bijvoorbeeld een nieuwsbrief. Organiseer een evenement waar ze jou kunnen ontmoeten.
5. Maak het persoonlijk. Soms kunnen we in alle drukte nog wel eens vergeten dat we met mensen te maken hebben.
Een product verkoopt zich zelden vanzelf. Als jij iets niet laat zien, of weten aan de wereld weet men ook niet van het bestaan af.
Wat is jouw beste marketingtip? Laat hieronder jouw reactie achter!