De nummer 1 tip voor fotografen om klanten aan te trekken

We doen het allemaal als fotograaf, met name in het begin, we willen alles doen en alles laten zien. Wat bedoel ik daarmee? We hebben een diepgewortelde en meestal onbewuste angst om te verliezen. Maar hierdoor trekken we niet de klanten aan die we zouden willen hebben.

In onderstaande video leg ik uit wat ik hiermee bedoel en kun je zien wat je kunt doen als fotograaf om klanten aan te trekken.

Ik deed het dus ook, want ik was helemaal in de ban van fotografie toen ik startte en wilde echt alles doen, alles aannemen. Maar op een gegeven moment had ik wel 7 verschillende portfolio’s op mijn website staan en dat werkt niet. De meeste mensen die op je website komen zullen (onbewust) het idee hebben dat je dan wel een breed inzetbaar fotograaf bent, maar ook dat je dan overal wel een beetje goed in zal zijn.

Waar zou je zelf voor kiezen?

Ga jezelf maar na. Als jij gaat trouwen voor wie kies je dan? Voor de fotograaf die van alles een beetje laat zien, of voor de fotograaf die een prachtige website heeft die geheel gaat over trouwfotografie? Duidelijk toch?

Website van trouwfotografie.hannekemeier.nl

Naast specialiseren kun je nog veel meer doen om klanten aan te trekken. De volgende tips zullen jou hier zeker bij helpen:

Tip 1 Positioneer jezelf als expert door te bloggen voor jouw doelgroep.

Tip 2 Laat zien wat jij doet op social media, maar laat alleen het beste zien en vertel vooral verhalen, er is een enorm aanbod van informatie en het wordt steeds lastiger om de aandacht te kunnen pakken. Persoonlijke verhalen en foto’s en film trekken veel sneller de aandacht, dus doe daar je voordeel mee!

Tip 3 Verzamel testimonials. Jij kunt zelf wel vertellen hoe goed je bent, maar dat heeft weinig kracht. Testimonials van anderen zullen voor veel vertrouwen zorgen bij potentiële klanten.

Tip 4 Ga cursussen en workshops geven in jouw richting. Door anderen te leren word je een autoriteit in jouw markt en door anderen dingen te leren zal je zelf ook beter worden in wat je doet.

Tip 5 Maak je eigen boek of e-book. Het zal je een enorme publiciteit geven (mits het een goed boek is ;)) en men zal je sneller als autoriteit gaan zien.

Durf te kiezen

Ga jezelf dus specialiseren als fotograaf, kies een bepaalde richting, het zal je veel goeds brengen en meer omzet opleveren! En dit betekent natuurlijk niet dat je niets anders meer mag doen. Natuurlijk kun je af en toe een bruiloft doen omdat je dat heel leuk vindt. Laat het alleen niet zien in je marketing uitingen. En als je het zo leuk vindt dat je het eigenlijk vaker zou willen doen dan heb je misschien de verkeerde richting gekozen 😉

Succes!! Laat het weten als je vragen hebt en ik hoor het ook graag van je als jij nog meer tips hebt om de juiste klanten aan te trekken!